Monday, October 19, 2009

Ganska uppenbart

Det är för mig ganska uppenbart att om du aktiverar hjärnan så blir hjärnan bättre. Precis som med allting annat så måste det övas och tränas och låter du det bara vara så blir det gröt av det hela.

Så det kommer absolut inte som någon nyhet till mig att äldre som faktiskt läser och letar information via internet blir smartare än de som bara rullar tummarna och tittar upp i taket.

Och det måste också påpekas att om jag hade fått bestämma så hade alla äldre boende haft minst 30 min daglig och obligatorisk korsords lösning och 30 min daglig och obligatorisk matte övningar, samt minst 3 gånger i veckan någon form av motion anpassad för äldre.

Istället för vad som gäller nu som är att pumpa de äldre fulla med medicin och låsa in dem på deras rum.

Jag vet jag förstår jag kan.

No comments: